کتاب بزرگان بازاریابی و تبلیغات جهان

اثر احمد آخوندی از انتشارات بازاریابی-تجارت

"توسعه مهندسی بازار" تنها نشریه‌ی کاربردی بازاریابی در ایران است که از سال 1386 تاکنون به‌صورت منظم و پی‌در‌پی با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی اینجانب (پرویز درگی) چاپ و منتشر می‌شود (شناسه‌ی بین‌المللی ISSN2251-9793 "گفت‌و‌گو با بزرگان بازاریابی جهان" بخشی از آثاری است که در این نشریه درج می‌شود و همچنان تداوم دارد. محتوای کتاب: کتاب حاضر دربردارنده‌ی گفت‌و‌گوهایی است که ابعاد مختلف بازاریابی و فروش را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند. چکیده‌ای از گفت‌و‌گو با بزرگان بازاریابی جهان : نام بازاریابی با نام پیتر دراکر گره خورده است. تفکرات دراکر که از او با عنوان پدربزرگ بازاریابی یاد می‌شود، تأثیر شگرفی روی شکل‌گیری مفاهیم بازاریابی داشته است. افراد بسیاری درباره‌ی دراکر صحبت کرده‌اند اما مطمئناً صحبتهای هیچ‌کس نمی‌تواند به شیرینی صحبتهای فیلیپ‌کاتلر، پدر علم بازاریابی، باشد. کاتلر در مصاحبه‌ای تلفنی به بررسی زوایای مختلف شخصیتی و کاری پیتر دراکر می‌پردازد. یکی دیگر از مصاحبه‌های جالب توجه این کتاب که خواندن آن برای بازاریابان و فروشندگان بسیار ارزشمند خواهد بود، مصاحبه‌ی دکتر فیلیپ کاتلر، با عنوان مأموریت و چشم‌انداز بازاریابی است. کاتلر در این گفت‌و‌گو ابتدا تعریف خود را از علم بازاریابی ارائه می‌دهد و پنج فرایند اصلی بازاریابی را مطرح می‌کند که شامل: 1) شناسایی فرصت، 2) توسعه‌ی محصول جدید، 3) جذب مشتری، 4) حفظ مشتری و ایجاد وفاداری، و 5) اجرای سفارش است. کاتلر در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین به ریشه‌های علم بازاریابی و تاریخچه‌ی آن اشاره می‌کند و مأموریت بازاریابی برای افزایش فروش سازمانها را تبیین می‌کند. دکتر مایکل سولومون، استاد برجسته‌ی رفتار مصرف‌کننده، یکی از افرادی بود که گفت‌و‌گویی دوستانه و پرمحتوا با ما داشت. این استاد دانشگاه سنت‌جوزف امریکا در مصاحبه‌ی خود عنوان می‌کند که کتاب رفتار مصرف‌کننده‌ی ایشان اولین نمونه در نوع خود می‌باشد که دیدگاهی جامع درباره‌ی رفتار مصرف‌کننده به عنوان یک حوزه‌ی میان‌رشته‌ای ارائه می‌دهد. دکتر سولومون، با اشاره به اینکه اعتقادی به برچسبهایی مانند رفتار مصرف‌کننده‌ی غربی و شرقی ندارد، عنوان می‌کند که ما در حال حرکت به سوی رفتار مصرف‌کننده‌ی جهانی هستیم و در برخی موارد حتی به آن رسیده‌ایم. وی در ادامه اظهار می‌دارد که "من وقتی در نیویورک، لندن، سئول و استانبول هستم، برندهای یکسانی را می‌بینم. در بحث برندسازی و ساختن برندهای موفق قطعاً کمتر کسی به پای پروفسور‌ دیوید آکر می‌رسد. آکر که تألیف کتابهای معتبری مانند مدیریت استراتژیک بازار و ساختن برندهای قوی را در کارنامه دارد، در این مصاحبه با اشاره به تغییراتی که در حوزه‌ی برندسازی رخ داده است، اظهار می‌دارد که "‌این تفکر که برند من از برند تو بهتر است، دیگر کارآیی ندارد. برای تغییر در بازار باید شاخه‌ها و زیرشاخه‌هایی را به وجود آورد که آنقدر قوی باشند که ورود به آن شاخه‌ها برای رقبا بی‌معنا باشد. پروفسور آکر همچنین توسعه‌ی برند را اقدامی مفید برمی‌شمارد و به عنوان نمونه به والت‌دیزنی اشاره می‌کند که با گسترش برند خود نه تنها ضعیف نشد بلکه، توانست برند خود را نیز ارتقا دهد. آکر همچنین در جمله‌ای جنجالی عنوان می‌کند که "ریس و تروت معتقدند توسعه به نفع برند نیست، چون اصلاً درک درستی از برند ندارند." این گفته‌ی آکر باعث شد که به سراغ ریس برویم و نظر او را در‌این‌باره جویا شویم. پروفسور آل‌ریس در پاسخ به این سؤال که نظرتان درباره‌ی اظهارنظر آکر چیست، اظهار می‌دارد که من هنوز هم معتقدم که توسعه، برند را تضعیف می‌کند، اما اگر در مواردی برند بسیار قوی باشد، مهم نیست که توسعه، تصویر برند را ضعیف جلوه دهد. او همچنین به فصل سیزدهم کتاب جایگاه‌یابی اثر خودش و جک تروت با عنوان "وقتی که توسعه کارآیی دارد"، اشاره می‌کند و می‌گوید تعجب می‌کنم که چرا آکر به این فصل توجه نکرده است. آل‌ریس همچنین به نکات بسیار مهم دیگری در حوزه‌ی برندسازی مانند ترکیب نیمکره‌ی چپ و راست مغز در تولید کمپین‌های بازاریابی اشاره می‌کند. جک تروت یکی دیگر از بزرگان حوزه‌ی برند است که به همراه آل‌ریس برای اولین بار از عبارت "جایگاه‌یابی" استفاده کردند. تروت در مصاحبه‌ی خود علاوه بر برندسازی، نکات مهمی را نیز درباره‌ی تحقیقات بازاریابی مطرح می‌کند. برای نمونه تروت عنوان می‌کند که کل تجارت در ذهن مشتری شکل می‌گیرد. ذهن مشتری همان میدان نبرد است و هر تحقیقی که صورت می‌گیرد این حس را باید به من بدهد که یک محصول یا مقوله‌ی خاص در ذهن مشتری است. تروت همچنین روی سادگی در تحقیقات تأکید می‌کند و عنوان می‌کند تحقیقاتی که به دور از پیچیدگی باشد، باعث افزایش فروش محصول خواهد شد. رشد سودآوری شرکتها در گرو ارزش‌آفرینی آنها برای مشتریان است. این توصیه‌ی فیلیپ کاتلر به کسب‌و‌کارها است که در کنار بسیاری از توصیه‌های دیگر وی در قالب مصاحبه‌ای گردآوری شده است. در پایان این مصاحبه، کاتلر از بازاریابی اجتماعی سخت به میان می‌آورد که حلقه‌ی ارتباطی این گفت‌و‌گو است که با گفت‌و‌گوی بعدی وی با عنوان بازاریابی اجتماعی و آینده‌ی آن پیوند می‌خورد. در بحث فروش، یکی از مهمترین مسائلی که در چند وقت اخیر مورد توجه کارشناسان این حوزه قرار گرفته است، رکود فروش است که در مصاحبه با دکتر دومینیک دی‌ماتیا، وجوه مختلف آن مورد کندوکاو قرار گرفته است. دکتر دی‌ماتیا معتقد است که رکود به این معنا نیست که اقتصاد کاملاً متوقف می‌شود. اگر کسب‌و‌کار مشتری شما با رکودی 12 درصدی مواجه شده باشد، این بدین معنی است که 88 درصد کسب‌و‌کار آنها کماکان فعال است. وی همچنین به فروشندگان توصیه می‌کند که در دوران رکود به مشتریان خود نگویند که همه چیز عالی خواهد شد؛ زیرا این کار باعث عصبانی شدن آنها خواهد شد. این مشاور اقتصادی و روانپزشک با تجربه، به فروشندگان پیشنهاد می‌کند به جای بی‌توجهی به بحران یا مواجهه با آن، در برابر آن مقاومت کنند. دی‌ماتیا همچنین از مدیران فروش می‌خواهد که از به کار بردن جمله‌ی "به هر قیمتی بفروشید" پرهیز کنند؛ زیرا این گفته باعث می‌شود فروشندگان اصولشان را زیر پا بگذارند که در نهایت ضرر آن متوجه شرکت خواهد شد. یکی دیگر از مباحث مهم در فروش، بحث اقناع و نحوه‌ی تأثیرگذاری است که به اذعان بسیاری از صاحبنظران، دکتر رابرت چیالدینی در این حوزه سرآمد همگان است. گفت‌و‌گو با این استاد مطرح روانشناسی و بازاریابی دانشگاه آریزونا به صورت تلفنی انجام شد. دکتر چیالدینی برای اینکه بتواند از نزدیک با نحوه‌ی تأثیرگذاری فروشندگان روی مشتریان آشنا شود، دوسال‌و‌نیم محیط دانشگاه را رها کرد و به عنوان فروشنده در بازار فعالیت کرد. ماحصل این تجربه‌ی گرانبها، تدوین شش اصل جهانی تأثیرگذار است که وی در این مصاحبه به آنها اشاره می‌کند. دکتر چیالدینی در این مصاحبه به تکنیکها و نکات مهم دیگری برای تأثیرگذاری روی مخاطبان و مشتریان اشاره می‌کند. محقق دیگری که در زمینه‌ی مطالعه‌ی رفتار مشتری و مصرف‌کننده صاحب‌نام است، دکتر جرالدزالتمن است که با تکنیک زیمت ( ZMET) خود توانسته مشتریان بزرگی مانند کوکاکولا، پراکتراندگمبل، و آئودی را مجذوب کارآییهای فوق‌العاده‌ی این تکنیک کند. زالتمن اولین کسی است که استعاره را وارد حوزه‌ی بازاریابی کرد و به بررسی وجوه مشترک در ذهن مشتریان پرداخت. این استاد دانشگاه هاروارد بهترین راه برای دسترسی پیدا کردن به استعارات عمیق در ناخودآگاه مشتریان را تکنیک زیمت می‌داند. وی در این مصاحبه درباره‌ی انجام پروژه‌های مختلف با استفاده از تکنیک زیمت و شباهتهای آن با روش لدرینگ صحبت می‌کند. اما یکی از جدیدترین شاخه‌های بازاریابی که مانند زیمت روی نحوه‌ی تفکر مشتریان تمرکز می‌کند، نورومارکتینگ است. نورومارکتینگ یا همان کاربرد علم عصب‌شناسی در بازاریابی به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده است و برندهای زیادی برای سنجش تبلیغات و بازاریابی خود به سراغ آن می‌آیند. مهمترین نهادی که هم‌اکنون متصدی فعالیتهای نورومارکتینگ در جهان است، انجمن کسب‌و‌کار و علوم نورومارکتینگ (NMSBA) است که ریاست آن را کارلا ناگل به عهده دارد. وی در سمت ریاست این انجمن خدمات زیادی را برای توسعه‌ی نورومارکتینگ انجام داده و همین باعث شد پیش از هر کس دیگر ابتدا به سراغ او برویم. ناگل در گفتگوی خود، دلیل انتخاب هلند به‌عنوان مقر اصلی انجمن کسب‌و‌کار و علوم نورومارکتینگ، مؤسساتی که با این انجمن کار می‌کنند، سمینار جهانی نورومارکتینگ، کشورهای عضو انجمن، ابزار مورد نیاز در نورومارکتینگ و به مجله‌ی نورومارکتینگ اشاره می‌کند. وی همچنین تصریح می‌کند که دلیل اصلی علاقه‌ی شرکتها به نورومارکتینگ این است که شرکتها در عصر حاضر به دنبال یافتن راههای برتر و کارآمدتری برای بازاریابی خود هستند. پس از ناگل، به سراغ دکتر فیلیپ هریس، استاد نورومارکتینگ در دانشگاه ملبورن و اولین مدرس دانشگاهی واحد درسی نورومارکتینگ رفتیم. دکتر هریس، نورومارکتینگ را اینگونه تعریف می‌کند: کاربرد نظریات و ابزار عصب‌شناسی شناختی برای تقویت نظریات، برنامه‌ریزی و فعالیتهای بازاریابی. وی معتقد است که این حوزه در آینده بسرعت رشد خواهد کرد و روی تحقیقات بازاریابی تأثیر خواهد گذاشت. وی همچنین به نمونه‌ای موردی از کاربرد نورومارکتینگ در تبلیغات اشاره می‌کند. دکتر کارل مارسی از دیگر افراد شناخته‌ شده در حوزه‌ی نورومارکتینگ است. دکتر مارسی، مدیرعامل شرکت اینراسکوپ، یکی از شرکتهای بزرگ تحقیقات نورومارکتینگ است. این چهره‌ی برجسته که فارغ‌التحصیل رشته‌ی پزشکی از دانشگاه هاروارد است، به بررسی ارتباط میان بازاریابی و پزشکی می‌پردازد. در این گفت‌و‌گو، وی همچنین یکی از نشانه‌های معتبر بودن نتایج نورومارکتینگ را بازگشتن مشتریان و درخواست برای تحقیقات بیشتر عنوان می‌کند. بار دیگر به سراغ رئیس انجمن کسب‌و‌کار و علوم نورومارکتینگ رفتیم تا با وی درباره‌ی دومین سمینار جهانی نورومارکتینگ در سائوپائولوی برزیل صحبت کنیم. ناگل با تشریح محور اصلی این سمینار به بیان نکات مهمی درباره‌ی این گردهمایی بزرگ پرداخت. کاربرد یافته‌های علم عصب‌شناسی تنها به بازاریابی خلاصه نمی‌شود و در دیگر حوزه‌های مرتبط با بازاریابی مانند برندسازی نیز اهمیت فراوانی دارد. ازاین‌رو بود که پای صحبت دکتر پیتر استیدل، نویسنده‌ی کتاب نوروبرندینگ نشستیم. دکتر استیدل معتقد است که روشهای مبتنی بر علم اعصاب به ما امکان می‌دهد که ذهن بصری مشتریان را بشناسیم و این روشها نتایجی در اختیار ما قرار می‌دهد که روشهای تحقیق منطقی نمی‌توانند، داشته باشند. نویسنده‌ی کتاب نوروبرندینگ به بازاریابان پیشنهاد می‌کند که میان برند خود و مصرف‌کننده یک رابطه‌ی عاطفی به وجود آورند تا خریداران دیگر برندها را به سمت برند خود بکشند. بحث نورومارکتینگ را با گفت‌و‌گو با یکی از مطرح‌ترین چهره‌های این حوزه ادامه دادیم. پروفسور لئون زوراویکی با کتاب "نورومارکتینگ: کشف مغز مصرف‌کننده‌" در زمره‌ی پیشتازان نورومارکتینگ است. زوراویکی در گفت‌وگوی خود عنوان می‌کنند که پیشرفت فناوری، دقت بالاتر، هزینه‌های پایین‌تر و درک بهتر نورومارکتینگ از سوی مدیران، از عوامل توسعه‌ی این علم هستند. دکتر زوراویکی همچنین به تحلیل دومین سمینار جهانی نورومارکتینگ در برزیل می‌پردازد. این استاد دانشگاه ماساچوست همچنین به اهمیت نورومارکتینگ در سیاست اشاره می‌کند و عنوان می‌کند که اگر سیاستمداران می‌خواهند رأی‌دهندگان را راضی و خشنود کنند و آنها را برای رأی دادن متقاعد کنند، باید بیاموزند که چه بخشهایی از زبان اقناع‌سازی کاربرد دارد و چه بخشهایی از آن کارآیی ندارد. برای اینکه بدانیم نورومارکتینگ چقدر می‌تواند به سیاسیّون و کاندیدای انتخاباتی کمک کند به سراغ دکتر بروس‌نیومن رفتیم تا در کنار این سؤال به بحث و بررسی جدیدترین موضوعات بازاریابی سیاسی بپردازیم. دکتر نیومن، نویسنده‌ی کتاب بازاریابی انبوه در سیاست، ضمن بیان تحلیل خود از نقش نورومارکتینگ در بازاریابی سیاسی و انتخاباتی، اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار علاقه‌مندان به این شاخه از بازاریابی قرار می‌دهد. دکتر نیومن در این گفت‌وگو با اشاره به نقش مهم بازاریابی در کمک به پیروزی یک نامزد خاص در انتخابات، اظهار می‌دارد که بازاریابی باعث می‌شود نامزدها با صرف کمترین هزینه بتوانند درصد پیروزی خود را در انتخابات تا حد زیادی بالا ببرند. جذابیت بازاریابی سیاسی باعث شد که از برایان اودی، نویسنده‌ی کتاب "راهنمای کاربردی پیروزی در انتخابات"، درخواست گفت‌و‌گو کنیم تا در کنار دانش بروس نیومن، با یکی از اجرایی‌ترین افراد در زمینه‌ی ستادهای انتخاباتی نیز صحبت کرده باشیم. اودی گفت که هنوز فرصت پیدا نکرده است به کشور ما سفر کند. وی به فعالان ستادهای انتخاباتی سفارش می‌کند که ابتدا یک استراتژی واقعگرایانه تدوین کنند و سپس به دنبال افراد حرفه‌ای باشند. وی بهره‌ی هوشی بالا، شوخ‌طبعی، توانایی مدیریت اتفاقات پیش‌بینی‌نشده و هدایت کارمندان در مسیر درست را از ویژگیهای یک مدیر مجرب ستاد انتخاباتی برمی‌شمارد. متخصص دیگری که در حوزه‌ی بازاریابی سیاسی جزو اولین‌ها محسوب می‌شود، دکتر جنیفر لیس‌-‌‌مارشمنت است. این استاد دانشگاه اوکلند نیوزلند، مؤلف اولین کتاب درسی بازاریابی سیاسی با نام "بازاریابی سیاسی: اصول و کاربردها" است و کتابهای متعدد دیگری نیز به رشته‌ی تحریر درآورده است. دکتر مارشمنت در یکی از توصیه‌های خود به نامزدهای انتخاباتی به آنها می‌گوید که "به جای اینکه تلاش کنید تا با یک ضربه‌ی سریع برنده‌ی مناظره شوید، از خودتان بلوغ و تأمل نشان دهید. وی همچنین توصیه‌هایی را برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات ذکر می‌کند. "مشارکت" کلیدواژه‌ای است که نه تنها در ساختن برندهای سیاسی بلکه، در ساختن برندهای تجاری نیز اهمیت فراوانی دارد. "ایجاد مشارکت" در کنار "تمرکز"، "اقدام" و "جلب توجه" چهار بخش اثر سنجاقکی را تشکیل می‌دهند که برای اولین بار پروفسور جنیفر آکر آن را مطرح کرد. آکر در گفت‌وگویی که با وی انجام دادیم دلیل انتخاب این نام را برای جدیدترین کتابش بیان کرد و درباره‌ی چهار بخش اثر سنجاقکی توضیحاتی ارائه داد. وی همچنین در این مصاحبه به هفت گناه مرگبار کسب‌و‌کارها در داستان‌گویی برای مشتریانشان اشاره می‌کند. "توجه به واکنشهای هیجانی" توصیه‌ی دان‌هیل برای افزایش فروش و بالا بردن کارآیی تبلیغات است. نویسنده‌ی کتاب علم هیجان هشدار می‌دهد که اگر مردم فاقد واکنش هیجانی به تبلیغات شما باشند، آن وقت از اساس کارتان بی‌ربط است. یکی دیگر از محققانی که کتاب خود را محور مصاحبه قرار داده است، پیتر فیسک، نویسنده‌ی کتاب پرورش نبوغ بازاریابی است. رویکرد فیسک در این کتاب بین‌رشته‌ای است. او در این گفت‌وگو عنوان می‌کند که بازاریابی سنتی زنده است ولی نیازمند آن است که جامه‌ی جدیدی به تن کند و روح تازه‌ای به خود بگیرد. وی همچنین به بیان ده دستور مهم برای نزدیک شدن به مشتری می‌پردازد. در ادامه‌ی این کتاب، مصاحبه‌ی دو تن از مخالفان جدی شیوه‌ی کنونی مدیریت را می‌خوانید. در ابتدا هنری مینتزبرگ، مخالف پیتردراکر، به انتقاد از مدل امریکایی در مدیریت می‌پردازد. مینتزبرگ به مدیران توصیه می‌کند که "از مدل امریکایی مدیریت استفاده نکنید. بیشتر شیوه‌های امریکایی از رده خارجند و بسیاری از شرکتهای امریکایی در خطرند." منتقد دوم گری همل است. همل نیز معتقد است دیدگاه پیتر دراکر درباره‌ی مدیریت به پایان رسیده است و ما اکنون وارد عصر جدید مدیریت شده‌ایم. همل در کتاب "آینده‌ی مدیریت" خود در اظهارنظری جنجالی عنوان می‌کند: "مدیریت، صنعتی است که منقضی شده است. مثل ماشین بخار، مدیریت هم یک فناوری است که از تکامل بازایستاده و این خوب نیست." به عقیده‌ی همل، مدیریت جدید به مدیران جدید نیازمند است. پروفسور جوزف بوور، استاد دانشگاه هاروارد نیز به موضوع مدیران سازمانها می‌پردازد. وی عنوان می‌کند که ویژگی بارز شرکتهای بزرگ و موفق این است که همواره رهبران موفقی در راس امور داشته‌اند. این استاد برجسته معتقد است "غریبه‌های آشنا" بهترین گزینه برای تصدی پست مدیرعاملی سازمان هستند. غریبه‌های آشنا مدیرانی هستند که در درون سازمان رشد یافته‌اند، اما در عین حال همیشه مانند فردی از بیرون مجموعه دیدی انتقادی نسبت به آن مجموعه دارند. پروفسور جاگدیش شث در این گفت‌وگو نیز به تحلیل مدیریت سازمان می‌پردازند. این استاد برجسته که به دلیل ابداع مفهوم A4 در بازاریابی مورد احترام بسیاری از اهالی بازاریابی است، مدلی را نیز برای تصمیم‌گیری جمعی در سازمان ابداع کرده است. پروفسور شث در این مصاحبه همچنین به تبیین "‌قانون سه" و جدیدترین و مهمترین روندهای حاضر در بازاریابی صنعتی می‌پردازد. یکی از این روندها این است که خریدهای صنعتی با سرعت زیادی به سمت جهانی شدن پیش می‌روند. جهانی شدن و حضور در بازارهای بین‌المللی موضوع گفت‌و‌گو با پروفسور آنک ویزیت است. این استاد بازاریابی بین‌المللی در دانشگاه سن‌خوزه عنوان می‌کند که بازاریابی بین‌المللی به ذهن بین‌المللی نیاز دارد؛ یعنی به بازاریابی که خود را محدود به یک ملت نمی‌کند و بین‌المللی فکر می‌کند. نویسنده‌ی کتاب بازاریابی بین‌المللی: استراتژی و تئوری، معتقد است آینده‌ی بازاریابی متعلق به بازاریابی بین‌المللی است. اما واقعاً "‌آینده"‌ی بازاریابی چگونه است؟ این سؤالی است که از یکی از مطرح‌ترین آینده‌پژوهان جهان دکتر وندل بل، استاد دانشگاه ییل پرسیدیم. دکتر بل در دو مصاحبه‌ی خود - که اولی از سایت دانشگاه ییل گرفته و ترجمه شده، و دومی به صورت اختصاصی انجام شده است - ابتدا به تبیین مهمترین مفاهیم و موضوعات آینده‌پژوهی می‌پردازند و سپس با استفاده از این مفاهیم، آینده‌ی بازاریابی و کسب‌و‌کار را برای خوانندگان ترسیم می‌کنند. فیلیپ کاتلر نیز در مصاحبه‌ای دیگر به پیش‌بینی روندهای پیش روی بازاریابی می‌پردازد. کاتلر، پدر بازاریابی مدرن جهان، ابتدا 10 علامت مرگ بازاریابی را برمی‌شمرد و سپس به نیروهای جدید و اصلی فضای بازار اشاره می‌کند. وی پس از این از 9 فراروند کلیدی نام می‌برد که فرصتهای جدیدی را برای شرکتها و رشد آنها فراهم خواهند کرد. کاتلر همچنین توصیه‌هایی را برای کاهش هزینه‌های تبلیغات و تنظیم بودجه‌ی بازاریابی در زمان بحران به خوانندگان این مصاحبه ارائه می‌دهد. در نهایت به دانشگاه کنتربری در نیوزلند و استاد مطرح این دانشگاه خانم سوزی‌ موریش رفتیم تا ایشان نظرشان را درباره‌ی آینده‌ی بازاریابی با ما در میان گذارند. دکتر موریش بر این باورند که بازاریابی کارآفرینانه، جایگزین بازاریابی سنتی خواهد شد. ایشان در ادامه به بیان تعاریف مختلف بازاریابی کارآفرینانه می‌پردازند. چگونگی مصاحبه و گفت‌و‌گو با بزرگان بازاریابی جهان مصاحبه‌ها در آغاز از نشریات معتبر جهانی برگرفته و ترجمه شد، اما به مرور با معرفی نشریه برای بزرگانی نظیر فیلپ کاتلر، پدر بازاریابی مدرن، پروفسور جرالدزالتمن، استاد دانشگاه هاروارد و بنیانگذار روش زیمت (ZMET) در بازاریابی، گفت‌و‌گوهای مستقیم "توسعه مهندسی بازار" شروع شد. افرادی که برای گفت‌و‌گو درنظر گرفته شدند، از جمله‌ی شناخته‌شده‌ترین شخصیتهای "بازاریابی" هستند که هر یک با نظریات ارزشمند خود مرزهای این شاخه از مطالعات علمی را گسترده و به غنی کردن ژرفای بازاریابی کمکهای شایانی کرده‌اند. لطف این گفت‌و‌گوها در آن است که افزون بر گنجینه‌ای از دانش بشری در حوزه‌ی بازاریابی، در قالبی ساده، نرم و سهل، تجربه‌ها، راهبردها، و راهکارهای کاربردی بازاریابی در این گفت‌و‌گوها موج می‌زند که در نوع خود کم نظیر است. از آنجا که این کتاب نقطه‌نظرات تعداد کثیری از دانشمندان را مطرح می‌کند، دارای تنوع بسیار بالایی است و این تنوع به خواننده اجازه می‌دهد که دیدگاههای مختلف را که گاه مکمل و متمم یکدیگر هستند و گاه در تضاد کامل با یکدیگر قرار دارند، در کنار هم مورد تحلیل قرار دهد و از ابعاد و زوایای گوناگون به موضوع مورد بحث بنگرد. از آنجا که من خودم در تمام سالهای فعالیت به عنوان مدرس و مشاور بازاریابی، شعار "عالم، عامل، عاشق" بودن را در سرلوحه‌ی برنامه‌هایم قرار داده‌ام، سعی من و همکارانم در گزینش و ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف این بوده است که همواره این سه معیار را ملاک انتخابمان قرار دهیم. اساتید برگزیده علاوه بر اینکه در دانشگاه و کلاس درس زبردست و ماهر هستند، هر کدام تجارب ارزشمندی از دانشگاه بازار دارند و سالها مشاور شرکتهای بزرگ و حتی دولتهای مختلف بوده‌اند و البته - همان‌گونه‌‌- که در متن مصاحبه‌ها می‌خوانید، چه در بازار و چه در دانشگاه، کارشان را با عشق و علاقه انجام داده‌اند. بیشتر مصاحبه‌های این کتاب به صورت اختصاصی انجام شده‌اند و استادان صاحب‌نام جهانی با لطف خود پاسخگوی سؤالات من و همکارانم بودند؛ سؤالاتی که البته با مشورت و همفکری با اهالی بازاریابی کشور عزیزمان طراحی و ارسال می‌شدند.


خرید کتاب بزرگان بازاریابی و تبلیغات جهان
جستجوی کتاب بزرگان بازاریابی و تبلیغات جهان در گودریدز

معرفی کتاب بزرگان بازاریابی و تبلیغات جهان از نگاه کاربران
کتاب های مرتبط با - کتاب بزرگان بازاریابی و تبلیغات جهان


 کتاب بازاریابی با هوش مصنوعی
 کتاب استراتژیست در مقام تغییردهنده بازی
 کتاب چهل گفتار پیرامون ارتقای مهارت های شخصی در کسب و کار
 کتاب نسخه‌ی نجات هاروارد در بحران فراگیر
 کتاب بزرگان بازاریابی و تبلیغات جهان
 کتاب جستاری در برندینگ شهری